Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website https://www.handicap-studie.nl

Overzicht agenda

Passend Onderwijs: (geen) diagnose vereist? 14-05-2019

14 mei 2019
Op 1 augustus 2014 werd het Passend Onderwijs ingevoerd. Eén van de doelen was het aantal thuiszitters terugdringen en de doorstroom van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte verbeteren. Passend Onderwijs legt een zorgplicht bij scholen, ook in het mbo en hoger onderwijs. Dat betekent dat zij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.
Passend Onderwijs: (geen) diagnose vereist? 14-05-2019

Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/MBO 16-05-2019

16 mei 2019
Om onderwijsinstellingen verder te helpen met vragen over flexibele toetsing en examinering start Expertisecentrum handicap + Studie/CINOP een landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/MBO. Het netwerk draagt bij aan professionalisering en bewustwording van betrokkenen en het uitwisselen en (samen) ontwikkelen van concrete handreikingen rondom toegankelijk toetsen. Netwerkleden leren van elkaar, van onze experts en van gasten zoals onderzoekers, beleidsmakers en toezichthouders. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor dit netwerk. De tweede bijeenkomst in 2019 is op 16 mei (van 9.30 - 16.00 uur).
Lees verder: Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/MBO 16-05-2019

Verdiepende studiedag begeleiden van studenten met psychische klachten 13-06-2019

13 juni 2019
Steeds meer studenten met psychische problemen studeren in het hoger onderwijs. Het gaat om studenten die de intelligentie hebben om hoger onderwijs te volgen, maar die vaak behandeling van hun psychische problemen nodig hebben en daarnaast ondersteuning bij het studeren. Onderwijsprofessionals ervaren vaak ‘handelingsverlegenheid’ in het contact met en de begeleiding van studenten met psychische problemen. In het onderwijs hoort de studentrol en niet de patiëntrol centraal te staan. Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
Verdiepende studiedag begeleiden van studenten met psychische klachten 13-06-2019

Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 18-06-2019

18 juni 2019
De meeste onderwijsinstellingen beschikken over een beleidsplan of beleidsnotitie over studeren met een functiebeperking. Veelal is dit beleid gestoeld op een duidelijke visie op studeren met een functiebeperking of diversiteit. Welke thema’s zouden in dit beleidsplan terug moeten komen? Hoe monitor je de beleidsontwikkelingen? En hoe stel je je beleid bij? (Deze studiedag was gepland op 26 maart 2019 maar is verzet naar dinsdag 18 juni.)
Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 18-06-2019

Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/MBO 31-10-2019

31 oktober 2019
Om onderwijsinstellingen verder te helpen met vragen over flexibele toetsing en examinering is Expertisecentrum handicap + Studie/CINOP gestart met een landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/mbo. Het netwerk draagt bij aan professionalisering en bewustwording van betrokkenen en het uitwisselen en (samen) ontwikkelen van concrete handreikingen rondom toegankelijk toetsen. Netwerkleden leren van elkaar, van onze experts en van gasten zoals onderzoekers, beleidsmakers en toezichthouders. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor dit netwerk. De derde bijeenkomst in 2019 is op 31 oktober (van 9.30 - 16.00 uur).
Lees verder: Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs/MBO 31-10-2019

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
april 2019
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Disclaimer en Privacy statement. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies