Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website https://www.handicap-studie.nl

Overzicht agenda

Basissessie studeren met een functiebeperking 06-11-2018

06 november 2018
Drie op de tien studenten heeft een functiebeperking. Een deel van deze groep wordt hierdoor tijdens zijn studie belemmerd. Dit is niet altijd duidelijk voor docenten en begeleiders. Voor de student geldt dat hij soms onvoldoende op de hoogte is wat de onderwijsinstelling voor hem kan betekenen als het bijvoorbeeld gaat om begeleiding en voorzieningen.
Basissessie studeren met een functiebeperking 06-11-2018

International conference higher education for students with disabilities 19-11-2018 en 20-11-2018

19 november 2018
Handicap + studie, the Dutch expert centre for studying with disabilities, organises an international conference in cooperation with Utrecht University, HU University of Applied Sciences and the LINK network on Monday 19 and Tuesday 20 November 2018. The title of the conference is 'Higher education for students with disabilities: ensuring compliance with the UN Convention'.
International conference higher education for students with disabilities 19-11-2018 en 20-11-2018

Verdiepende studiedag begeleiden van studenten met psychische klachten 22-11-2018

22 november 2018
Steeds meer studenten met psychische problemen studeren in het hoger onderwijs. Het gaat om studenten die de intelligentie hebben om hoger onderwijs te volgen, maar die vaak behandeling van hun psychische problemen nodig hebben en daarnaast ondersteuning bij het studeren. Onderwijsprofessionals ervaren vaak ‘handelingsverlegenheid’ in het contact met en de begeleiding van studenten met psychische problemen. In het onderwijs hoort de studentrol en niet de patiëntrol centraal te staan. Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
Verdiepende studiedag begeleiden van studenten met psychische klachten 22-11-2018

Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 10-12-2018

10 december 2018
De meeste onderwijsinstellingen beschikken over een beleidsplan of beleidsnotitie over studeren met een functiebeperking. Veelal is dit beleid gestoeld op een duidelijke visie op studeren met een functiebeperking of diversiteit. Welke thema’s zouden in dit beleidsplan terug moeten komen? Hoe monitor je de beleidsontwikkelingen? En hoe stel je je beleid bij?
Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 10-12-2018

Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019

22 januari 2019
Docenten zijn cruciaal voor het studiesucces van studenten. De vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kwaliteiten zijn doorslaggevend mits wordt ingespeeld op de verschillen tussen studenten en onderwijs flexibel wordt aangeboden. Met vaak kleine aanpassingen kan een docent belemmeringen die studenten met een functiebeperking ervaren wegnemen, het onderwijs toegankelijk en inclusief maken, en studievertraging en -uitval voorkomen. De aanpassingen werken niet alleen voor de studenten met een functiebeperking, maar veelal voor alle studenten.
Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
oktober 2018
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Disclaimer en Privacy statement. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies