Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website https://www.handicap-studie.nl

Overzicht agenda

Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019

22 januari 2019
Docenten zijn cruciaal voor het studiesucces van studenten. De vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kwaliteiten zijn doorslaggevend mits wordt ingespeeld op de verschillen tussen studenten en onderwijs flexibel wordt aangeboden. Met vaak kleine aanpassingen kan een docent belemmeringen die studenten met een functiebeperking ervaren wegnemen, het onderwijs toegankelijk en inclusief maken, en studievertraging en -uitval voorkomen. De aanpassingen werken niet alleen voor de studenten met een functiebeperking, maar veelal voor alle studenten.
Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019

Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 19-02-2019

19 februari 2019
Wat is ASS of AD(H)D? Welke mogelijke belemmeringen ondervinden studenten met ASS/AD(H)D tijdens hun studie? Wat kun je als docent, studieadviseur of onderwijsprofessional doen om studenten met ASS/AD(H)D beter te begeleiden zodat zij succesvol kunnen studeren? Deze en andere vragen komen in de studiedag studeren met ASS en AD(H)D aan bod.
Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 19-02-2019

Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs 14-03-2019

14 maart 2019
Om onderwijsinstellingen verder te helpen met vragen over flexibele toetsing en examinering start Expertisecentrum handicap + Studie/CINOP een landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs. Het netwerk draagt bij aan professionalisering en bewustwording van betrokkenen en het uitwisselen en (samen) ontwikkelen van concrete handreikingen rondom Toegankelijk Toetsen. Netwerkleden leren van elkaar, van onze experts en van gasten zoals onderzoekers, beleidsmakers en toezichthouders. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor dit netwerk. In 2019 zijn er drie bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is op 14 maart 2019.
Landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen in het hoger onderwijs 14-03-2019

Toetsing en examinering voor studenten met een functiebeperking: wat zijn de mogelijkheden? 20-03-2019

20 maart 2019
Veel studenten met een functiebeperking ervaren belemmeringen bij toetsing in examinering. Niet vanwege gebrek aan kennis en vaardigheden, maar vanwege de toetsvorm en/of de omstandigheden waaronder getoetst wordt. Op grond van de WGBh/cz hebben deze studenten recht op geschikte en noodzakelijke aanpassingen. Examencommissies en docenten hebben hier een essentiële rol te vervullen. Wat moet je nu weten en waar kun je rekening mee houden om deze taak goed te kunnen volbrengen zonder in te boeten op de kwaliteit van de toets en de eindkwalificaties? En hoe kun je systematisch werken aan het vergroten van de toegankelijkheid van toetsing en examinering?
Toetsing en examinering voor studenten met een functiebeperking: wat zijn de mogelijkheden? 20-03-2019

Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 26-03-2019

26 maart 2019
De meeste onderwijsinstellingen beschikken over een beleidsplan of beleidsnotitie over studeren met een functiebeperking. Veelal is dit beleid gestoeld op een duidelijke visie op studeren met een functiebeperking of diversiteit. Welke thema’s zouden in dit beleidsplan terug moeten komen? Hoe monitor je de beleidsontwikkelingen? En hoe stel je je beleid bij? (Deze studiedag was oorspronkelijk gepland op 10 december 2018 maar is verzet naar 26 maart 2019.)
Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 26-03-2019

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
december 2018
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Disclaimer en Privacy statement. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies