Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website https://www.handicap-studie.nl

Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019

22 januari 2019
Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 22-01-2019
">
Docenten zijn cruciaal voor het studiesucces van studenten. De vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kwaliteiten zijn doorslaggevend mits wordt ingespeeld op de verschillen tussen studenten en onderwijs flexibel wordt aangeboden. Met vaak kleine aanpassingen kan een docent belemmeringen die studenten met een functiebeperking ervaren wegnemen, het onderwijs toegankelijk en inclusief maken, en studievertraging en -uitval voorkomen. De aanpassingen werken niet alleen voor de studenten met een functiebeperking, maar veelal voor alle studenten.

Inhoud en werkwijze

In deze praktische studiemiddag staan de volgende vragen centraal: ·Wat zijn de meest voorkomende functiebeperkingen en welke belemmeringen worden ervaren bij het volgen van onderwijs?
  • Wat is de rol van de docent met betrekking tot inclusief en toegankelijk onderwijs?
  • Hoe kun je als docent al in de voorbereidingsfase bijdragen aan inclusief en toegankelijk onderwijs?
  • Hoe kun je als docent toegankelijk en inclusief onderwijs uitvoeren?

Aan de hand van opdrachten, videomateriaal, eigen casuïstiek en good practices gaan we aan de slag met bovenstaande vragen en worden praktische tips aangereikt. Deze praktische tips betreffen de diverse activiteiten van een docent: college geven, onderwijsgroepen begeleiden, individuele studenten begeleiden en toetsen en beoordelen.

Resultaat

Na afloop hebben deelnemers aan deze studiemiddag:
  • kennis van veelvoorkomende functiebeperkingen en belemmeringen die studenten met een functiebeperking in het onderwijs ervaren;
  • zich een beeld gevormd van hun rol als docent betreffende inclusief en toegankelijk onderwijs;
  • concrete tips aangereikt gekregen om zelf bij te dragen aan inclusief en toegankelijk onderwijs.

Doelgroep

De studiemiddag is gericht op docenten in het hoger onderwijs, maar kan ook relevant zijn voor hoofden van een vakgroep, examencommissies en andere functionarissen die zich bezig houden met toegankelijk en inclusief onderwijs.

Tijd en locatie

De studiemiddag staat gepland op dinsdag 22 januari 2019 van 13:00 tot 16:30 uur en vindt plaats in ons kantoor in ’s-Hertogenbosch: Stationsplein 14, 5211 AP (CINOP-pand).

Begeleider

De studiemiddag wordt verzorgd door Marjolein Büscher-Touwen,consultant bij Expertisecentrum handicap + studie.

Kosten

€ 235,-

Aanmelden

Je kunt je hier aanmelden voor Studiemiddag h+s 22 jan 2019 - Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten
 

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
november 2018
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
Disclaimer en Privacy statement. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies