Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Overzicht agenda

Studeren met dyslexie en dyscalculie 07-09-2017

07 september 2017
Studeren met dyslexie of dyscalculie: wat is het, wat doet het en hoe worden studenten met dyslexie of dyscalculie belemmert in hun studie? Welke oplossingen kun je bieden als studiebegeleider en vanuit de instelling? Kom hierover meer te weten in deze training over dyslexie en dyscalculie.
Studeren met dyslexie en dyscalculie 07-09-2017

Toetsing en examinering voor studenten met een functiebeperking. Wat zijn de mogelijkheden? 09-11-2017

09 november 2017
Veel studenten met een functiebeperking ervaren belemmeringen bij toetsing en examinering. Niet vanwege gebrek aan kennis en vaardigheden, maar vanwege de toetsvorm en/of de omstandigheden waaronder getoetst wordt. Op grond van de WGBh/cz hebben deze studenten recht op geschikte en noodzakelijke aanpassingen. Examencommissies en docenten hebben hier een essentiële rol te vervullen. Wat moet je nu weten en waar kun je rekening mee houden om deze taak goed te kunnen volbrengen zonder in te boeten op de kwaliteit van de toets en de eindkwalificaties?
Toetsing en examinering voor studenten met een functiebeperking 09-11-2017

Basistraining studeren met een functiebeperking 11-01-2018

11 januari 2018
Drie op de tien studenten heeft een functiebeperking. Een deel van deze groep wordt hierdoor tijdens zijn studie belemmerd. Dit is niet altijd duidelijk voor docenten en begeleiders. Voor de student geldt dat hij soms onvoldoende op de hoogte is wat de onderwijsinstelling voor hem kan betekenen als het bijvoorbeeld gaat om begeleiding en voorzieningen.
Basistraining studeren met een functiebeperking 11-01-2018

Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 05-02-2018

05 februari 2018
De meeste onderwijsinstellingen beschikken over een beleidsplan of beleidsnotitie over studeren met een functiebeperking. Veelal is dit beleid gestoeld op een duidelijke visie op studeren met een functiebeperking of diversiteit. Welke thema’s zouden in dit beleidsplan terug moeten komen? Hoe monitor je de beleidsontwikkelingen? En hoe stel je je beleid bij?
Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 05-02-2018

Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 08-03-2018

08 maart 2018
Docenten zijn cruciaal voor het studiesucces van studenten. De vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kwaliteiten zijn doorslaggevend mits wordt ingespeeld op de verschillen tussen studenten en onderwijs flexibel wordt aangeboden. Met vaak kleine aanpassingen kan een docent belemmeringen die studenten met een functiebeperking ervaren wegnemen, het onderwijs toegankelijk en inclusief maken en studievertraging en -uitval voorkomen. De aanpassingen werken niet alleen voor de studenten met een functiebeperking, maar veelal voor alle studenten.
Naar toegankelijk en inclusief onderwijs, tips voor docenten 08-03-2018

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
juni 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30