Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Overzicht agenda

Basistraining studeren met een functiebeperking 11-01-2018

11 januari 2018
Drie op de tien studenten heeft een functiebeperking. Een deel van deze groep wordt hierdoor tijdens zijn studie belemmerd. Dit is niet altijd duidelijk voor docenten en begeleiders. Voor de student geldt dat hij soms onvoldoende op de hoogte is wat de onderwijsinstelling voor hem kan betekenen als het bijvoorbeeld gaat om begeleiding en voorzieningen.
Basistraining studeren met een functiebeperking 11-01-2018

Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 05-02-2018

05 februari 2018
De meeste onderwijsinstellingen beschikken over een beleidsplan of beleidsnotitie over studeren met een functiebeperking. Veelal is dit beleid gestoeld op een duidelijke visie op studeren met een functiebeperking of diversiteit. Welke thema’s zouden in dit beleidsplan terug moeten komen? Hoe monitor je de beleidsontwikkelingen? En hoe stel je je beleid bij?
Waarborgen kwaliteit van beleid studeren met een functiebeperking 05-02-2018

Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 10-04-2018

10 april 2018
Wat is ASS of AD(H)D? Welke mogelijke belemmeringen ondervinden studenten met ASS/AD(H)D tijdens hun studie? Wat kun je als docent, studieadviseur of onderwijsprofessional doen om studenten met ASS/AD(H)D beter te begeleiden zodat zij succesvol kunnen studeren? Deze en andere vragen komen in de training studeren met ASS en AD(H)D aan bod.
Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 10-04-2018

Toegankelijke toetsing en examinering: wat zijn de mogelijkheden? 24-05-2018

24 mei 2018
Veel studenten met een functiebeperking ervaren belemmeringen bij toetsing in examinering. Niet vanwege gebrek aan kennis en vaardigheden, maar vanwege de toetsvorm en/of de omstandigheden waaronder getoetst wordt. Op grond van de WGBh/cz hebben deze studenten recht op geschikte en noodzakelijke aanpassingen. Examencommissies en docenten hebben hier een essentiële rol te vervullen. Wat moet je nu weten en waar kun je rekening mee houden om deze taak goed te kunnen volbrengen zonder in te boeten op de kwaliteit van de toets en de eindkwalificaties? En hoe kun je systematisch werken aan het vergroten van de toegankelijkheid van toetsing en examinering?
Toegankelijke toetsing en examinering: wat zijn de mogelijkheden? 24-05-2018

Verdiepende training begeleiden van studenten met psychische klachten 13-06-2018

13 juni 2018
Steeds meer studenten met psychische problemen studeren in het hoger onderwijs. Het gaat om studenten die de intelligentie hebben om hoger onderwijs te volgen, maar die vaak behandeling van hun psychische problemen nodig hebben en daarnaast ondersteuning bij het studeren. Onderwijsprofessionals ervaren vaak ‘handelingsverlegenheid’ in het contact met en de begeleiding van studenten met psychische problemen. In het onderwijs hoort de studentrol en niet de patiëntrol centraal te staan. Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
Verdiepende training begeleiden van studenten met psychische klachten 13-06-2018

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
december 2017
ma
di
wo
do
vr
za
zo
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31