Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Universal design in designopleidingen

12 augustus 2013
Universal design in designopleidingen
">
In Ierland is Universal Design (UDL) in veel opleidingen voor (grafisch) ontwerp onderdeel van het onderwijsprogramma. Op het congres van AHEAD werden de verschillende mogelijkheden om dit vakgebied in te vullen besproken.

Korte samenvatting van het Congres ‘Is Universal Design in Education any of my Business?’ op 12 en 13 maart 2013, AHEAD, Dublin.

Ierse studenten in grafisch design, architectuur en andere ontwerpopleidingen gaan liever aan de slag met de nieuwste ontwerpsoftware, dan dat ze het vak Universal Design volgen. Margaret Kinsella van de University of Technology in Blanchardtown weet dat het vak dat zij geeft bij haar studenten niet favoriet is. Tijdens het congres ‘Is Universal Design in Education any of my Business?’ krijgen wij daarom drie voorbeelden te zien van inventieve modules over universal design voor studenten van verschillende designopleidingen die de studenten wel aanspreken.

Margaret Kinsella heeft een enorme koffer mee om uit te leggen hoe zij studenten laat kennismaken met universal design. Door gebruik te maken van foto’s van haar gezin, haar huisdieren en haar moeder laat ze zien hoe universal design een rol speelt in haar leven. Op deze manier maakt ze verbinding met haar studenten en wekt ze hun interesse. Door alle voorwerpen en foto’s is het ook voor ons, de congresbezoekers, heel gemakkelijk om bij de les te blijven. De module van Kinsella wordt ook gebruikt op verschillende andere Ierse universiteiten en is ook beschikbaar voor de rest van Europa.

Op het Dublin Institute of Technology werkt docent Bernard Timmins samen met Enable Ireland, een organisatie die zich inzet voor werk voor mensen met een beperking. Jongeren met een beperking laten Timmins’ studenten zien hoe zij gebruik maken van hun computer en wat lastig voor hen is. Samen werken ze in vier lessen aan een product dat handig is voor de jongeren, maar ook voor andere gebruikers, oftewel: universal design. 78% van de studenten geeft aan anders tegen hun ontwerpen aan te kijken, dan voordat ze deze jongeren ontmoetten. Een interessant bij-effect is dat de jongeren met een beperking na het project anders tegen zichzelf aankijken en een andere carrièreperspectieven voor zichzelf zien. Sommigen kiezen hierna voor een nieuwe studie.

Ron Hamilton van het Dun Laoghaire Institute of Art, Design and Technology ontwierp voor zijn studenten de familie “Normal”, met allemaal heel gewone gezinsleden die toch hier en daar universal design oplossingen nodig hebben. De digitale familie maakt de studenten bewust van hun beeld over bijvoorbeeld mensen met een handicap. Aan de hand daarvan gaan zij aan de slag met universele ontwerpen.

Meer over dit onderwerp

Ervaringen met UDL

Onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is, dat is wat dr. Frances Smith zo aanspreekt aan Universal Design for Learning (UDL). Als professor aan de George Washington University heeft ze veel ervaring met het implementeren van UDL binnen onderwijsinstellingen. Haar advies: “Start where you feel comfortable!”

Universal Design for Learning

Toegankelijk inclusief hoger onderwijs door bij de ontwikkeling van onderwijs rekening te houden met verschillen in leerstijlen, talenten en mogelijke belemmeringen zodat er ruimte is voor elk studerend talent. Dat is het idee achter Universal Design for Learning (UDL).