Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Hogeschooljaar Windesheim in teken van inclusieve samenleving

17 september 2015
Hogeschooljaar Windesheim in teken van inclusieve samenleving
">
“Iedere student moet de ruimte krijgen om zijn of haar talenten te ontplooien.” Met die boodschap opende Windesheim op woensdag 2 september het hogeschooljaar 2015-2016. Elf bedrijven en instellingen hebben zich aangesloten bij het statement van Windesheim om studenten met een functiebeperking optimaal te faciliteren.

“Iedereen is een genie…”

Zo’n driehonderd studenten, docenten, medewerkers en relaties van Windesheim waren aanwezig bij de opening van het hogeschooljaar van Windesheim op de campus in Zwolle. Ook online, via de livestream, waren de nodige mensen digitaal bij de bijeenkomst aanwezig. Speciale gast en keynote speaker dit jaar was Peter Riezebos, bekend van zijn boek ‘Van Mavo tot Harvard’. Riezebos vertelde zijn indrukwekkende persoonlijke verhaal over zijn in eerste instantie moeizame reis door onderwijsland. Ondanks het feit dat hij ADHD en Asperger heeft, wist hij uiteindelijk toch te slagen. En hoe. Riezebos studeerde de afgelopen jaren Psychologie, Communicatiewetenschap, Bedrijfskunde en Wijsbegeerte, haalde meer dan 900 studiepunten en excelleerde in diverse extra-curriculaire activiteiten. Riezebos benadrukte dat iedereen zijn eigen talenten heeft en citeerde Einstein in zijn presentatie met de quote: “Iedereen is een genie. Maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om een boom te beklimmen, zal hij zijn hele leven geloven dat hij dom is”.

Studeren met een functiebeperking

Het verhaal van Riezebos onderstreepte de boodschap van Windesheim dat een leer- of ontwikkelingsstoornis, chronische ziekte of fysieke beperking geen belemmering hoeft te zijn om een hbo-studie te volgen. Floor Alles, teamleider van het Studiesuccescentrum van Windesheim, vertelde wat Windesheim doet voor deze studenten zodat zij ondanks hun beperking hun studie succesvol kunnen afronden. Zij zette haar verhaal kracht bij met deze video.

 Hoewel er dus al veel wordt gedaan, blijkt in de praktijk dat toch een aantal van de studenten met een functiebeperking bij Windesheim vertraging oploopt of uitvalt. Albert Cornelissen pleitte in dit kader voor meer maatwerk : “Door onderdelen van ons onderwijs op maat aan te leveren, kunnen jonge mensen met een functiebeperking net zo presteren als hun collega-studenten. En door hun specifieke talenten verder te ontwikkelen, kunnen deze studenten zelfs excelleren.”

Samen sterk voor elk talent

Windesheim wil ook verder kijken dan de tijd dat studenten bij de hogeschool rondlopen, zo benadrukte Cornelissen in zijn speech. “Ook na het afstuderen willen we onze studenten als jonge professionals optimale kansen bieden. Een toekomstperspectief geven.” Daarom heeft Windesheim werkgevers gevraagd om zich hiervoor in te zetten,  door passend werk te creëren en talenten te laten prevaleren boven belemmeringen. Cornelissen: “Met de ondertekening van het statement laten zij zien dat we daadwerkelijk werk maken van flexibel onderwijs en passend werk en dat we ons samen sterk maken voor elk talent.”

Elf bedrijven en instanties ondertekenden tijdens de opening van het hogeschooljaar de verklaring van Windesheim (zie onderaan dit bericht) en steunen daarmee de inzet van Windesheim om iedere student de ruimte te geven om zijn of haar talenten optimaal te kunnen ontplooien. De betrokken bedrijven en instanties zijn: Randstad Groep, PEC Zwolle United, het UWV, de gemeente Zwolle, de Ambelt, Vitaalpunt, Trias Jeugdhulp, de Dilemmamanager, Landstede, Deltion en Expertisecentrum Handicap en Studie.

Toespraak Albert Cornelissen opening hogeschooljaar 2015 (PDF)

Het statement van Windesheim over studeren met een functiebeperking (PDF)

Persbericht
 

Meer over dit onderwerp

Flexibele leerroutes

De kans op succesvol studeren wordt groter naarmate de opleiding meer mogelijkheden biedt tot het aanbieden van alternatieve (flexibele) leerroutes.