Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

UDL: verschil is de norm. Krachtig onderwijs voor de nieuwe generatie

17 maart 2015
UDL: verschil is de norm. Krachtig onderwijs voor de nieuwe generatie
">
Handicap + studie ontwikkelde binnen het project 'Hoe UDL ben jij?!' de documentaire 'UDL: verschil is de norm. Krachtig onderwijs voor de nieuwe generatie.’ De documentaire laat zien hoe Universal Design for Learning een middel kan zijn om tegemoet te komen aan de diversiteit van de studentenpopulatie, waaronder studenten met een functiebeperking.

In de documentaire worden vier docenten gevolgd. Zij geven op Hogeschool Utrecht, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en Maastricht University handen en voeten  aan hun dagelijkse opdracht om krachtig onderwijs te verzorgen. Hun studenten vertellen hoe het onderwijs bijdraagt aan hun eigen studie, persoonlijke ontwikkeling en aan het /behalen van gewenste doelen en resultaten.

What works for few, works for all

Verschillende uitgangspunten liggen ten grondslag aan de manier waarop de docenten hun onderwijs vormgeven. Er wordt uitgebreid ingegaan op Universal Design For Learning (UDL). Dit framework benadrukt het belang van het formuleren van heldere doelen en flexibele manieren om deze doelen te bereiken. De verschillende UDL-richtlijnen zijn behulpzaam bij het ontwerpen en vormgeven van krachtig onderwijs voor een diverse groep studenten, waaronder studenten met een functiebeperking: “What works for few, works for all.”

Inclusief hoger onderwijs

Expertisecentrum handicap + studie streeft naar inclusief hoger onderwijs, waaraan zoveel mogelijk verschillende studenten kunnen meedoen en waarin bijzondere aanpassingen steeds minder nodig zijn. Aan de hand van deze documentaire wil zij het hoger onderwijs hierbij ondersteunen en inspireren.

Naar de documentaire 

Meer over dit onderwerp

Universal Design for Learning

Toegankelijk inclusief hoger onderwijs door bij de ontwikkeling van onderwijs rekening te houden met verschillen in leerstijlen, talenten en mogelijke belemmeringen zodat er ruimte is voor elk studerend talent. Dat is het idee achter Universal Design for Learning (UDL).