Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

UDL draagt bij aan de onderwijsontwikkeling binnen Saxion AMM

12 maart 2015
UDL draagt bij aan de onderwijsontwikkeling binnen Saxion AMM
">
Op 9 maart spraken Judith Jansen en Sietske Sportel van handicap + studie met leden van de projectgroep ‘Social Work’ van AMM over de opbrengsten van hun UDL training voor de onderwijsontwikkelingen binnen AMM. De conclusie luidde: UDL levert een bijdrage aan de ontwikkelingen die zijn ingezet. Het is één van de middelen om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te ontwerpen. Daarnaast is het een mindset die past binnen onze academie; diversiteit is de norm en wees creatief in de manieren waarop je aan deze diversiteit tegemoet komt.

Saxion, Academie mens en Maatschappij (AMM), investeert in de kwaliteit van haar onderwijs. De eisen die vanuit de samenleving, het werkveld en de studenten aan het onderwijs gesteld worden, veranderen. In september startte AMM vanuit een aangescherpte onderwijsvisie met het herontwerpen van onderwijs, door de curricula aan te passen. Docenten spelen een belangrijke rol in dit herontwerpproces. Enkele van deze docenten volgden een trainings- en coachingstraject verzorgd door UDL Nederland. Ze leerden meer over de uitgangspunten en richtlijnen van UDL en hoe ze deze direct kunnen toepassen in hun dagelijks onderwijs en in hun onderwijsontwikkelopdrachten. Enkele uitspraken van de deelnemers aan de training:

  • “UDL is voor het vroegere onderwijs op maat. Enerzijds bezien vanuit de student met een beperking, anderzijds gaat om de unieke student. Het zou heel mooi zijn als je het onderwijs zó kunt maken dat je iedere student kunt bedienen, dat het universeel toegankelijk is.”
  • “Ik ben wel van de structuren. Ik realiseer me nu dat je niet alles hoeft vast te leggen. Het doel moet centraal staan, de vorm hoef je dus niet vast te leggen. Toepassing van de UDL richtlijnen kunnen een hoop tijd schelen.”
  • “Waar ik me bewust van geworden ben is het belang van dingen op verschillende manieren aanbieden. Iedereen leert anders, daarom is het belangrijk te variëren in de manier waarop je de theorie aanreikt, maar ook in de manier waarop je toetst.”  

Saxion AMM gaat verder op de ingezette koers en handicap + studie zal hen daarbij ondersteunen.