Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Students with a disability – Europese uitwisseling

31 oktober 2017
Students with a disability – Europese uitwisseling
">
Op 28 november 2017 is er van 14.00 tot 17.00 uur een internationale bijeenkomst over studeren met een functiebeperking. Expertisecentrum handicap + studie organiseert deze bijeenkomst in eigen huis (Stationsplein 14, Den Bosch) samen met de Europese LINK-partners.

LINK is een netwerk van Europese organisaties, onderwijsinstellingen, studentbegeleiders, docenten, studenten en andere geïnteresseerden die een gezamenlijk doel nastreven: de volledige toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking. www.ahead.ie/link

Op dinsdag 28 november en woensdag 29 november zijn de partners uit Ierland, Noorwegen, Groot-Brittannië, Sweden, Vlaanderen, Italië en Slovenië bij ons te gast. Voor ons een waardevol bezoek om kennis en ervaringen uit te wisselen en samen plannen te maken. Steeds meer zien we dat de thema’s die in Nederland spelen ook actueel zijn in de landen om ons heen, zoals de forse toename van de groep studenten met psychische problematiek, de veranderende rol van de ‘disability advisor/coördinator’ en de ontwikkelingen voor inclusief hoger onderwijs naar aanleiding van het VN-verdrag.

Graag bieden we het hoger onderwijs ook de gelegenheid om met hen kennis te maken en ervaringen uit te wisselen: met welke thema’s ben je bezig, hoe spelen die binnen de verschillende landen en wie heeft welke ervaring daarin? Hoe leer je hierin van elkaar?

Programma dinsdag 28 november 2017

Om 14.00 uur start het programma met een uitgebreide kennismaking.
Vanuit welke onderwijsinstelling en vanuit welke rol ben je aanwezig. Wat zijn je vragen voor vandaag?

Tussen 15.00u en 17.00u vinden er meerdere ronde tafel sessies plaats over uiteenlopende onderwerpen als:

  1.  De professionele rol van de disability advisor/coördinator.
    In alle landen wordt op dit moment gekeken naar de rol van deze functionaris. Moet deze herdefinieerd worden? Welke professionalisering is hierin nodig?
  2. Studenten met psychische problematiek. Voor alle landen een toenemend vraagstuk.
  3. Digitalisering op twee manieren: zowel als middel voor toegankelijkheid van voorzieningen als onderdeel van flexibilisering en e-learning. Met name in Noorwegen en Zweden is hier veel expertise in. 
  4. Een ander actueel onderwerp dat je graag wilt inbrengen. 

Tussen 17.00u en 18.00 uur serveren we een hapje en drankje om daarbij verder uit te wisselen. 

De LINK-partners

AHEAD (Ireland), the Association for Higher Education Access and Disability is an independent non-profit organisation working to promote full access to and participation in further and higher education for students with disabilities and to enhance their employment prospects on graduation.
www.ahead.ie 

Universell is the Norwegian national coordinator in higher education for universal design and inclusive learning environments. Their main objectives:

  • Contribute to an improved accessibility to higher education for students with disabilities.
  • Offer information and knowledge about universal design as an academic and strategic term in higher education and to implement universal design as a theme in appropriate curriculums.
  • Support the Learning Environment Committees at the higher education institutions by giving advice on questions regarding organising, work processes and priorities. www.universell.no

SIHO is het Steunpunt Inclusief Hoger onderwijs en ondersteunt de Vlaamse hogescholen en universiteiten bij het verbeteren van de participatie van studenten met functiebeperkingen. www.siho.be

NADP (UK) is the Professional Association for disability and inclusivity practitioners in the further and higher education sector. NADP provides codes of practice, peer support, conferences and education events, a legal helpline service and much more. https://nadp-uk.org/

Vanuit Sweden zijn aanwezig Monica Svalfors (disability coördinator) van Stockholm Universiteit en Christel Berg (disability coördinator) van Lund Universiteit. Zij zijn ook nationale vertegenwoordigers als het gaat om studeren met een functiebeperking.

Vanuit Italië is aanwezig Elisa DiLuca (disability coördinator) van de Universiteit van Padova.

Via Skype participeert Alenka Gajšt (coördinator) van DšiS, Društvo študentov invalidov Slovenijede, belangenbehartiger van studenten met een functiebeperking in Slovenië. http://www.dsis-drustvo.si/