Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Best practice verantwoording over studeren met een functiebeperking in ITK

16 oktober 2017
Best practice verantwoording over studeren met een functiebeperking in ITK
">
De tweede ronde instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) is van start gegaan. Bij de ITK moeten instellingen zich onder andere verantwoorden over het beleid studeren met een beperking en de voorzieningen die geboden worden aan studenten met een beperking. Ter voorbereiding hierop heeft de Hanzehogeschool in het voorjaar van 2017 ervaring opgedaan met de beleidsscan/audit van Expertisecentrum handicap + studie. Paul van der Wijk (CvB Hanzehogeschool Groningen) en Lies Korevaar (lector Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen) zien deze beleidsscan als een best practice.

Inclusief onderwijs

Paul van der Wijk: "Het uitvoeren van de beleidsscan heeft onze gedachten aangescherpt. De gesprekken die handicap + studie op basis van de scan voerde met onze medewerkers en studenten zorgen dat we het onderwerp Studeren met een functiebeperking opnieuw op de bestuurlijke agenda gezet hebben."
Binnen de Hanzehogeschool ligt niet alles in beleid vast en er is ruimte voor verbetering. "Maar doorgaans zorgen we wel dat zaken geregeld worden", aldus Van der Wijk. "Wat gaan we doen om de tevredenheid van studenten met een functiebeperking te verhogen? We investeren in de voorlichting aan onze nieuwe studenten en de digitale toegankelijkheid daarvan. We zullen sterker uitwisselen over de verschillen in de tevredenheid van studenten per opleiding. Wat maakt hierin het verschil? Hierbij laten we ons al enkele jaren gevraagd en ongevraagd adviseren door een Permanente Adviescommissie van studenten, aandachtsfunctionarissen en medewerkers van het lectoraat Rehabilitatie. Dit stimuleert ons om nog sterker te werken aan inclusief onderwijs, waarin we er samen met studenten voor zorgen dat het talent van iedere student tot ontwikkeling komt."

Vreemde ogen dwingen

Lies Korevaar (voorzitter permanente adviescommissie) vult aan: "Het was goed om de scan samen te doen. Het scherpt de gedachten aan, helpt op een rij zetten, verschillen worden duidelijk, we gaan het gesprek erover aan. Het stimuleert ons om meer overeenstemming te krijgen in hoe wij binnen de verschillende opleidingen omgaan met studenten met een beperking. Vreemde ogen dwingen, zo hebben we in korte tijd de audit uitgevoerd met betrokkenheid van medewerkers en studenten dwars door de organisatie. En vreemde ogen dwingen ook door een onafhankelijke voorzitter bij de afname van de scan."

Meer over de beleidsscan

Meer over dit onderwerp

Advies en ondersteuning

Expertisecentrum handicap + studie adviseert over beleid ten aanzien van allerlei onderwerpen die betrekking hebben op studeren met een functiebeperking. We leveren advies op maat, in samenwerking met de benodigde betrokkenen van de onderwijsinstelling.

Nieuws

Beleidsscan studeren met een functiebeperking

11-10-2015
Door het invullen van deze scan krijgt u zicht op het ontwikkelingsstadium van het beleid van uw opleiding of instelling ten aanzien van studeren met een functiebeperking. De uitkomst van de scan helpt u om meer inhoud en richting te geven aan de uitvoering en doorontwikkeling van uw beleid.
Lees verder over: Beleidsscan studeren met een functiebeperking >>
Overzicht nieuws >>