Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Drempelvrij onderwijs

-
Drempelvrij onderwijs
">
Met alle digitale mogelijkheden kan ons onderwijs ervoor zorgen dat ook studenten met een functiebeperking goed kunnen studeren. Hiervoor zijn gerichte aandacht voor het lesmateriaal en de leeromgeving onontbeerlijk. In zeven filmpjes over het belang van digitale toegankelijkheid komen verschillende aspecten aan bod.

Kijk ook op onze website onder digitale toegankelijkheid.
Handige tips vindt u in onze folder. Wilt u deze in de papieren versie bestellen voor uw collega’s? Stuur dan een email met uw adresgegevens en het gewenste aantal naar algemeen@handicap-studie.nl , ovv Digitale toegankelijkheid.

Naar de filmpjes: 

  1. Drempelvrij onderwijs: accessibility
    Hoger onderwijsinstellingen zijn verplicht te voldoen aan de webrichtlijnen.  Stichting Accessibility onderzoekt de digitale toegankelijkheid van hoger onderwijsinstellingen. In 2014 bleek dat geen enkele website of informatiesysteem voldeed aan het Waarmerk Drempelvrij. Meer over het Waarmerk Drempelvrij in dit inleidende filmpje.
  2. Drempelvrij onderwijs: dyslexie
    Studenten met dyslexie kunnen baat hebben bij voorleessoftware. Zo kan de software tekst in een pdf-bestand omzetten in spraak. Dit werkt echter alleen als het pdf-bestand op de juiste wijze is opgeslagen.
  3. Drempelvrij onderwijs: visuele beperking
    Studenten gebruiken lesmateriaal soms op een hele andere manier dan de docent kan verzinnen. Dit kan gevolgen hebben voor de bruikbaarheid ervan.
  4. Drempelvrij onderwijs: visuele beperking 2
    Studenten maken in toenemende mate gebruik van voorleessoftware. Niet alleen studenten met dyslexie hebben hier baat bij, ook bij functiebeperkingen als ASS, AD(H)D en natuurlijk slechtziendheid biedt deze software uitkomst. Wist u trouwens dat ook veel mensen zónder functiebeperking soms teksten laten voor- of meelezen? 
    Er zijn inmiddels diverse softwarepakketten op de markt. Het succes van deze pakketten staat of valt echter met de ‘leesbaarheid’ van de content. Zo is een grafiek of afbeelding lastig te begrijpen voor de software.
  5. Drempelvrij onderwijs: fysieke beperking
    Bij het onderwerp toegankelijkheid van de digitale leeromgeving wordt vaak niet als eerste aan studenten met motorische beperkingen gedacht. Maar ook zij hebben baat bij een optimale digitale leeromgeving.
  6. Drempelvrij onderwijs: autisme
    Studenten met concentratieproblemen hebben baat bij een heldere structuur. Dit geldt niet alleen voor het volgen van colleges, maar ook voor de digitale leeromgeving. Het is belangrijk dat deze omgeving duidelijk en overzichtelijk is, zodat de student meteen weet waar hij of zij de juiste informatie kan vinden.
  7. Drempelvrij onderwijs: presentatiefragmenten
    Hier komen verschillende studenten uit bovenstaande filmpjes nog eens aan het woord en kunt u belangrijke tips nog eens bekijken. 

Downloads