Opmaak uitschakelen
Certificaat van toegankelijkheid Voor de gekeurde pagina's van de website http://www.handicap-studie.nl

Oriëntatie

Oriëntatie
">

Wanneer een student met een functiebeperking wil gaan studeren in het buitenland kan er het beste worden uitgegaan van een voorbereidingsperiode van minimaal 4 maanden tot ongeveer een jaar. Een goed hulpmiddel om te starten met orienteren wat er allemaal geregeld moet worden om in het buitenland te kunnen studeren is de website hierover van EP Nuffic: www.wilweg.nl.

Voor iedere student die naar het buitenland gaat geldt dat er veel bij komt kijken. Wanneer een student een functiebeperking heeft, zoals een fysieke beperking of een chronische ziekte, dan is het extra belangrijk om alles goed geregeld te krijgen. Soms moet er ook toestemming worden verkregen voor het meenemen van bepaalde voorzieningen of documenten en dat kost tijd, in sommige gevallen veel tijd.

Afhankelijk van het land waar de student heen wil is er een groot verschil in toegankelijkheid en beschikbare voorzieningen. Het VN Verdrag voor de rechten van de mens is weliswaar door heel veel landen ondertekend, dat wil nog niet zeggen dat alles ook daadwerkelijk geregeld is.

Bureau buitenland of international office


Het bureau buitenland of de international office van de hoger onderwijsinstelling kan de student specifieke informatie geven. Denk hierbij aan informatie over:
  • Informatie passend bij de opleiding van de student;
  • Informatie over algemene verzekeringen, visa, huisvesting;
  • Contact met een partner-onderwijsinstellingen in het buitenland;
  • Contact met andere studenten die naar het buitenland willen of al geweest zijn.

Zij kunnen de student met een functiebeperking ondersteunen bij het vinden van de juiste opleiding en de onderwijsinstelling in het buitenland. Daarnaast bij het vinden van een contactpersoon voor studenten met een functiebeperking (vaak disability officer genoemd) aan de onderwijsinstelling in het buitenland en op welke wijze daarme contact kan worden opgenomen. Met deze disability officer kan de student bespreken wat hij of zij nodig heeft om te kunnen studeren en eventuele andere voorzieningen ter plaatse.

Wanneer er een studentenplatform/-vereniging voor studenten met een functiebeperking ter plaatse is zouden ook aan hen vragen gesteld kunnen worden. Hoe pakken zij zaken aan op de betreffende onderwijsinstelling?
Wanneer de eigen onderwijsinstelling een studentenplatform voor studenten met een functiebeperking heeft kan de student ook daar nagaan of er studenten zijn die ervaring hebben met studeren in het buitenland en welke tips zij kunnen geven.

Nederlandse Wereldwijde Studenten (NWS)

De stichting Nederlandse Wereldwijde Studenten is er voor studenten die fulltime in het buitenland studeren. Ze richt zich op de volgende activiteiten:
- Voorlichting geven aan scholieren over studeren in het buitenland;
- Organiseren van events in het buitenland voor die Nederlandse studenten daar;
- Organiseren (netwerk)bijeenkomsten voor oud-studenten die terugkeren naar NL.
De NWS heeft een actief ledenbestand van 4000-5000 leden. Ieder lid kan vragen stellen aan het gehele netwerk.

Meer informatie over WWS?
E: pr@wereldwijdestudenten.nl
T: +44 7473329738 / +31 638478043
W: www.wereldwijdestudenten.nl

Handicap + studie ging in gesprek met Daro Nakshbande, Bestuurslid Voorlichting & PR. Hij studeert aan de Universiteit van Cambridge en heeft een persoonlijke connectie met het onderwerp studeren met een beperking; zijn zusje heeft een spierziekte, en overweegt een studie te volgen in het buitenland. Klik hier voor het interview.

Aandachtspunten

  • Disability officer
    Bij veel onderwijsinstellingen is er een contactpersoon voor studenten met een functiebeperking. Vaak wordt dit de disability officer genoemd. Met deze disability officer kan al vooraf contact gelegd worden om te bespreken wat de student nodig heeft om te kunnen studeren. Mogelijk kan de disability officer ook doorverwijzen naar handige organisaties of contacten voor andere voorzieningen ter plaatse. De disability officer denkt met de student mee, heeft ervaring met studenten met een functiebeperking aan de onderwijsinstelling en is bekend met de onderwijsinstelling en de omgeving daarvan.

  • Toegankelijkheid en gebruik van de gebouwen
    Bij een fysieke functiebeperking is het bijvoorbeeld van belang om te weten of een gebouw meerdere verdiepingen heeft en of er dan een lift aanwezig is waarvan gebruik gemaakt kan worden, of dat de lessen in ruimtes op de begane grond kunnen worden gegeven.
    Liggen de verschillende lesruimtes ver van elkaar verwijderd of zijn de lessen in lokalen dicht bij elkaar gepland?

  • Beschikbaarheid van dagelijkse ondersteuning, zowel bij de onderwijsinstelling als
    daarbuiten
    Met de disability officer kan besproken worden hoe eventuele speciale studiebegeleiding of aangepast studiemateriaal geregeld kan worden (wanneer nodig).
    Ook zou via hem/haar contact kunnen worden gelegd met plaatselijke ondersteunende organisaties wanneer ook ondersteuning nodig is in de dagelijkse verzorging of het huishouden.

  • Organisaties ter plaatse
    Wat een handig contact ter plaatse kan zijn is bijvoorbeeld een koepelorganisatie voor mensen met een functiebeperking in het land waar de student naartoe gaat. Een dergelijke
    organisatie kan meer informatie geven over bijvoorbeeld huisvesting, het gebruik van (openbaar) vervoer en eventuele andere voorzieningen.

  • Medici
    In Nederland zijn studenten verplicht een zorgverzekering te hebben. Hoe zit dat ter plaatse? En welke zorg heeft de student wellicht nodig? Probeer vooraf te achterhalen of er medische specialisten ter plaatse zijn waar de student terechtkan mocht dat nodig zijn. Wanneer er een behandeling of therapie gevolgd wordt, in hoeverre kan deze ter plaatse worden voortgezet?
    Raadpleeg hiervoor ook de eigen zorgverzekeraar in Nederland. Welke adviezen geven zij?